Venom filmkritika

Ez a Venom tuti lenyom

Szerző: Bányász Attila (Miner)

Tom Hardy nagy fába vágja a fejszét, bele is szorul. Úgy látszik, nem minden Hardy, ami fénylik. De legalább végre szembe kerül valakivel, aki nála is macsóbb. Még ha csak pixelekből is lehet ilyet összeszőni.

Venom moziplakát poszter

Amikor a Deadpoolt követően tavaly a borongós Logan is komoly sikereket ért el a mozipénztárak mellett a kritikusok és a nézők körében, a Sony előállt a farbával: egy Venom-film előkészítésén dolgozik. Nem is akármilyenen, hiszen az antihőse nem e világi bőrébe magát Tom Hardy-t csomagolja, és az újra trendivé váló, sötétebb hangulattal átkötve lepi meg a rajongókat. Nem csoda, hogy a képregény fanoknak beindult a nyálelválasztása a projekt kapcsán, és fél seggen ülve próbálták kibekkelni a premierig hátralévő évet – valahogy azért csak sikerült elütni az időt a Marvel “természetfilmjeivel”, melyek egy cicáról, a rovarokról meg a fél univerzum kiirtásáról regéltek. Az is érthető, hogy Hardy szakmailag mit talált vonzónak egy skizofrén anti(-képregény)hős karakterében, pláne ha az egy korhatáros közegbe kerül elhelyezésre. A Sony tehát megágyazott Venomnak, hogy az ex-Bane-nel összefektetve elhálhassák a “héja-nászukat”.
Azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy 2007-ben a filmstúdió micsoda (b)anális erőszakot követett el a szimbiótánkon, amikor belegyömöszölték a Pókember 3. részébe! Venomnak egy évtizedébe került, hogy mindezt kiheverje: hol spin-offként, hol az újragondolt csodálatos Pókember antitéziseként merült fel, hogy visszatér a vászonra, ám végül egy Tom Hardy kellett, hogy az árnyékában visszasunnyogjon, és néhány meglékelt koponyából ismét jóllakhasson. A Sony nem hazudtolta meg önmagát: megijedve az esetleges alacsonyabb profitvárakozásoktól, visszatáncolt a korhatáros senkiföldjéről, és kitette az irányjelzőt: NEM fan service készül! A pics@ba a Deadpoollal meg a Logan-nel!

Csak az a mosoly…

Eddie Brock menő oknyomozó újságíró San Franciscóban, vlogger, stabilnak tűnő magánéleti és egzisztenciális háttérrel. Egy pillanat alatt dugába dől azonban minden, amikor beleköt Elon Musk-alteregójába, Carlton Drake-be, a milliárdos üzletemberbe, aki az Élet Alapítvány kurátoraként az utolsó humanista pózában tetszeleg. Eddie a Maslow-féle hierarchia piramis legalján találja magát, munka és menyasszony nélkül, így kapva kap az alkalmon, hogy bebizonyíthassa: Drake rosszban sántikál. A tudós laborjába betörve azonban szembesülnie kell az igazsággal: nem vagyunk egyedül. Sem mi az univerzumban, sem ő a saját fejében.

San Francisco utcáin

Maga a forgatókönyv rendkívül visszás, hemzseg a logikai hibáktól: még saját univerzumán belül is hiteltelen, a cselekmény bonyolítása pedig híján van minden következetességnek. Brock menő oknyomozó vlogger, akit a főnöke mégis PR-anyag készítésére utasít – egy rendkívül makacs, öntörvényű és heves vérmérsékletű figura elé lenget vörös posztót, majd felháborítja, hogy ő mégis nekiront?! Brock életének a széthullása is gyenge lábakon áll: megkérdőjeleződik szerelmi kapcsolatának az őszintesége, hogy a szakmaiságról már ne is beszéljünk: a Drake-kel lefolytatott interjú mindenről vall, csak újságírói vénáról nem.

Mondd csak, ha letépném az arcodat, kit találnék mögötte?

Magának Brocknak a jelleme is meglehetősen hektikus: hol laza macsó, hol meg totál lúzer. Utóbbi nem is áll jól Hardy-nak, ha ez volt a koncepció, akkor a castingja elhibázott. Mégsem annyira, mint a többi szereplőé: Michelle Williams (Brock exe) mintha ott sem lenne, Riz Ahmed (de tényleg, miért pont ő? Miért nem mindjárt Woody Harrelson, valami nevetségességig eltúlzott parókában?! – oh, shit happens!) antagonistája pedig olyan kétdimenziós, hogy egy könnyű szellő elfújná. Ez a film senkinek sem áll jól, még Hardy-nak sem. Még szerencse, hogy Venom karaktere viszont igen, az egyetlen pozitívum, ami elmondható a filmről, hogy a szimbióta baromi brutálisan néz ki. Kár, hogy szinte egy az egyben CGI, a digitális mozgásrögzítés (mocap) ugyanis ez esetben nem volt járható út. Még így is kilóg a lóláb, ahol ugyanis a színészek (Hardy, Ahmed) arca is feltűnik a digitális rétegek alatt, ott abszolút animáltnak tűnik, és oda a varázs.

Drágám, ezeket a kínos poénokat meg tartogasd valaki másnak!

A legrosszabb azonban a beleerőszakolt humor: Venom egy-egy elszólása még csak-csak, de Hardy, és különösen Williams “sziporkái” nem viccesek… hanem egyenesen KÍNOSAK, már-már paródiába hajlóan! Brock/Venom önmagával folytatott dialógusai erőltetettek, valószínűleg sokat ronthat rajtuk a magyar szinkron. Az akciójelenetek sem különösebben kiemelkedőek, a magam részéről többre értékelek a hetekig renderelt megalomán számítógépes effektek helyett egy kreatívan megkoreografált kézitusát a John Wickből vagy az Atomszőkéből.

Tomi, szerinted lesz rá lehetőségem, hogy lejátszalak a színről, ahogy Charlize Theron tette a Mad Max-ben?

Könnyen lehet, hogy a stúdió által utólag kivágott jelenetek miatt esik szét a Venom, ez esetben a Sony ismét a saját kardjába dől: a Pókember után Venomot is kiheréli… már megint! Nem lep meg, hogy a Marvel távol kívánja tartani ezt a verziót az évek során kemény munkával felépített moziverzumától, hiába próbál a Sony a korhatár-besorolással trükközni egy esetleges unió reményében. Azért stáblistás jelenetek itt is vannak, bár az Isten óvjon ennek az univerzumnak a bővülésétől!

Te vagy az a filmtraileres csávó, aki lehúzta a filmemet?!

Még Tom Hardy sem képes megmenteni a Venomot – kevésnek bizonyul ahhoz, hogy egy egész filmes univerzumot elvigyen a hátán. Pontosan úgy jár, mint Tom Cruise A múmiával (kritikánk róla itt!). Kár erőltetni! Ha már franchise-ban gondolkodunk: Hardy térjen vissza inkább a XIX. századba vagy a poszt-apokaliptikus jövőbe! A Venom tuti lenyom… minket a talajra, csak győzzünk utána feltápászkodni!

Értékelés: 4,5/10


Venom filmadatlap



2 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Sejteni lehetett…. ha egy film nem veszi magát komolyan a néző miért tegye?
    Ezek a paródia elemek ami a cikkben is megvan említve és a tini bulikat idéző, IQ betyár macsónak gondolt beszólások meg mikor jönnek már rá,hogy ultra cikik? A 10 éves kisgyerekeken és visszamaradott felnőtteken kívül (sokan vannak tudom) senkinek nem tetszik!!!
    Ahogy mindig… marad a Nolan féle Batman trilógia és az Acélember(2013) amik követendő példák kellene legyenek az összes többi marvel vagy dc totál mindegy egy nagy rakás ….
    Na mindegy remélem még jó párszor becsődölnek és visszatérnek végre a régi vágású normális embereknek gyártott filmekhez Hollywoodba. Mert ez ami most megy mozi néven egy szégyen!

  2. Idióta Sony…építeni akarta a semmirevaló univerzumát és félt az R besorolástól…meg is lett az eredménye.

    Univerzumépítés úgy tűnik tenyleg csak a Marvelnak megy…többiek minek erőlködnek?

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..