A múmia filmkritika

Rémségek cirkusza

Szerző: Bányász Attila (Miner)

Tessék, csak tessék közelebb jönni! Ez itt a rémségek cirkusza, járkáló holtakkal, megelevenedő múmiával és testet öltő homokviharral! Lépjen be bátran, hogy farkasszemet nézhessen a Gonosszal, és ne jöjjön tőle zavarba hatszemközt! Itt bizony darabokra szedjük Tom Cruise-t, szétcincáljuk Russell Crowe-t, hogy a végén rájuk sem lehet ismerni! Így múlik el a világ dicsősége! És kezdetét veszi valami sötét!

A-mumia-moziplakat

Az Universal Pictures hatalmas lendülettel és még nagyobb vehemenciával vágott bele legendás szörnyeinek feltámasztásába, azzal a nem titkolt céllal, hogy közös filmes univerzumban szembesíti őket egymással. Lelkesedésük dicséretre méltó, még ha igazából semmi eredeti sincs az ötletben – és itt nem a manapság trendi képregényes moziverzumokra gondolok! -, hiszen a 20th Century is kísérletezett hasonlóval a Milleniumot követően a Sean Connery – akinek ez volt az utolsó, de szerencsére nem a legemlékezetesebb szerepe! – nevével fémjelzett A szövetség kapcsán… nem beszélve az alapjául szolgáló képregényről, amely sokkal nagyobb sikert könyvelhetett el, mint később a belőle készült filmváltozat. A Dark Universe-re keresztelt szörnyes fantáziavilág – mert hogy már neve is van! – bemutatkozó produkciója az új múmia film, amelynek főszerepeire nem kisebb neveket sikerült megnyerni, mint Tom Cruise és Russell Crowe. Az Universal jó mélyen a zsebébe nyúlhatott, és ez nem csak a castingnál szembeszökő, hanem alapvetően a végeredményen is: az eredeti helyszínek, a valódi akciók és a részletekbe vesző CGI bizony meghálálják a beléjük ölt dollármilliókat. Még ha más nem is!

Nem mondtad, kicsim, hogy így szereted! Akkor ez most a sötét ötven árnyalata?

A főleg televíziós sorozatok alkotójaként (Az Álmosvölgy legendája, Hawaii Five-0, Star Trek: Discovery) és forgatókönyvíróként (Transformers-, Star Trek-filmek, Mission: Impossible III, A csodálatos Pókember 2) aktív Alex Kurtzman másodfilmes rendezőként foglalhatott helyet a direktori székben, talán azzal az elképzeléssel, hogy ha a kisujjában van a blockbusterek sztorivezetése, akkor egy hasonló produkció levezénylése már igazán bakfitty! Nos, elég gyorsan a fajanszban alámerülő tanulópénzzé válhat a stúdiónak a befektetett 125 millió dollár, hogy az univerzumépítést érintő járulékos költségekről már ne is beszéljünk! De nem lenne igazságos mindent a széteső rendezés nyakába varrni, a 6 forgatókönyvíró által összefércelt izzadtságszagú szkript a nyögvenyelős dialógusaival és a poéngyilkos humorával csoda, hogy egyáltalán alapjául szolgálhatott egy ilyen volumenű projektnek!

Tommy boy, most komolyan egy ilyen filmben kell először együtt játszanunk?

Tom Cruise ezúttal egy Nick Morton nevű megbízhatatlan, simlis katonai felderítő bőrébe bújva dúlja végig Irakot, néhány lépéssel a hadsereg előtt – persze annak jótékony védernyője alatt! – járva, miközben a keze ügyébe kerülő műtárgyak rekvirálás címszóval tűnnek el feneketlen zsebeiben. Amikor társával, Chrisszel egyetemben egy különösen forró helyzetet túlélve titokzatos sírkamrára bukkan Egyiptomtól távol, Nick-et meglegyinti a gazdagság szele! Sajnos az útjába kerül a gyönyörű és okos Jenny Halsey, aki a tudomány nevében kisajátítja a helyszínt, és a rendkívül különös körülmények között talált múmiát repülőre pakolva útra kel vele Nickék vonakodó díszkíséretével egyetemben… hogy aztán soha ne érkezzenek meg a végcéljukhoz egy darabban! A múmia átka megfogan, Nick pedig hiába menekül, valami meghatározhatatlan erő vonzza a Gonoszhoz. Ráadásul felbukkan Dr. Jekyll és szabadcsapata, csak hogy még jobban összekuszálják a szálakat!

– Nézz a szemembe!
– …ööö… Melyikbe?

Hát kavar, zavar és káosz van a sztoriban bőven, nem kell ehhez múmia, a legnagyobb probléma azonban az, hogy egy épkézláb karakter sincs a történetben. Valahogy az összes figura félresiklott, úgy állnak elnagyoltan a színészeken, mint tehénen a gyűszű. Cruise sem igazán tud mit kezdeni Morton alakjával, helyette inkább ahol tud fut, ugrik, zuhan, esik, szinte belemenekül a Mission: Impossible-filmeket idéző akciókba. Crowe-t is inkább 20 percenként elönti az indulat, amit kidolgozatlan Dr. Jekyll-jét elnézve valahol meg is lehet érteni. Ebből így nem lesz értelme eredetfilmet forgatni, Rus, mert a kutyát sem fogja érdekelni! Jake Johnson másodhegedűs karaktere (ő lenne Chris) meg vicc a köbön… az is a fából készült fajta!

– Figyelj, Tom, tiéd a pálya! Nem akarlak zavarni, majd úgy csinálok, mintha itt sem lennék!
– Bravó, Jake! Ez profi volt!

Egyedül a hölgyek állnak a helyzet magaslatán: Annabelle Wallis csinos és okos, és ettől több nincs is benne a figurában – hol van ehhez képest Rachel Weisz bájos, de szeretni való könyvtároslány karaktere az 1999-es változatból?! -, míg Sofia Boutella múmiája egyszerre esendő és rémisztő, valahol érezni – elsősorban a színésznőnek hála! -, hogy nem pusztán egysíkú szerepet szántak neki, de az az embertelen iram, amit diktál a rendező, maga alá temet minden esetleges színészi megnyilvánulást. Pedig a film eleji kincskereső katonák – sivatagi cápák! – alapötlete tetszetős, de esélyt sem kap a kibontásra, inkább fejvesztve rohanunk a következő jelenetbe: nehogy már egy percig is lankadjon a néző figyelme!

– Gyere velem!
– Csak egy ejtőernyő van!
– Akkor… lent majd találkozunk?

Tény, hogy az akciók viszont lebilincselőek! Szemben a Wonder Woman-nel itt nagyon is helyén van a fizika, mivel valós körülmények között vették fel a szcénákat: a zuhanásos jelenetet valóban odafenn, zuhanó repülőn forgatták, ahogy a sivatagi jelenetek Namíbiában kerültek lencsevégre, Cruise valóban jót száguldozott egy mentőautóval a fák között, hogy aztán egy speciális szerkezettel addig pörgessék a járművet, amíg a színész úgy pattan ki az utastérből, mint ahogy Pistike pöcköli le körméről az orrából épp kitúrt, majd golyócskává formált cicakakát. Az akciók köré és a vászonra kent CGI is kimagasló, kár, hogy a múmia legtöbb megnyilvánulását – kiszívja az életerőt, arc a homokviharban – már mind-mind láthattuk valahol. A látványra tehát nem lehet panasz, sajnos azonban minden más tekintetben olyan üres ez a film, mint A Karib-tenger kalózai Jack Sparrow nélkül.

Nem tud valaki a nézők közül valami Oscar-díjas szerepet?

A film vége nyomokban A szépség és a szörnyeteget idézi meg, a lezárás pedig egyértelműen a folytatás irányába hajlik, ezzel is megfosztva a nézőt a lehetőségtől, hogy lezárhassa magában a történetet. Nem kerek egész, hanem nyitva hagyott befejezés jellemzi, amelynek “cliffhangere” is elhibázott: nem igazán várja tőle az ember tűkön ülve a folytatást.

Még több szörny? Keblemre, cimborák!

Legalább olyan rögös út vár az Universal sötét moziverzumára, mint a DC képregény-adaptációira! A szörnyek akkumulálására legjobb példa a harmadik évadban csúcsra járatott Londoni rémtörténetek (Penny Dreadful) televíziós sorozat, amely a karakterek ráérős kibontásával és magával ragadó atmoszférával hódít… valami ehhez hasonlót tudnék elképzelni követendő irányként! A következő kultklasszikus szörny(ű)-remake 2019-ben érkezik Bride of Frankenstein címmel, amelyben az ikonikus antihőst, Frankenstein hullákból összefércelt szörnyét Javier Bardem fogja megformálni – és még talonban van Johnny Depp Láthatatlan embere is! Talán okot ad a bizakodásra, hogy az előbbi rendezői székében A szépség és a szörnyeteg rendezője, Bill Condon foglal majd helyet. A Dark Universe világa azonban, hála a gyolcsba csomagolt Tom Cruise-nak vagy épp a 0. résznek is beillő, ismerősen ismeretlen Drakulának, meglehetősen visszatetsző! A rémségek kicsiny cirkusza sajnos nem a lelkünkre, csupán a fejünkbe telepedik, és hagy hátra áthatolhatatlan sötétséget!

Értékelés: 5/10


A múmia filmadatlap


4 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Az a baj,hogy már eleve így állnak hozzá sok sok ember,hogy a következő film is szörnyű lesz aztán persze,hogy utána se fogja dicsérni senki,mert eldöntötték,hogy az rossz lesz.És amit meg eldöntenek jó lesz az ő szerintük az is lesz.Nos nálam úgy müködik amit lehúznak az a film nekem nagyon tetszik mint ez a múmia is és jó lenne ha elkészülni a szörnyuniverzum is.Amit meg dicsérnek az a film meg nekem rossz sőt egyenesen pocsék filmeket istenitenek.Úgyhogy nekem a kritika ezért jó,mert amit kritizálnak az tuti jó film lesz. 🙂

    • Teljesen igazad van! Feltéve, hogy az indexen szoktál kritikákat olvasni (cinematrix) mert ott aztán tényleg szedett-vedett kirtikák vannak amik teljesen inverz módon ítélnek meg minden filmet.
      Itt viszont általában korrekt és reális kritikák olvashatóak.
      Én és sokat vártam volna ettől a filmtől, főként ,hogy a ’99-es remake a maga idejében remekre sikeredett. Pláne ,hogy 100 misi fölött volt a költségvetése, és összeszedtek egy csomó A listás színészt és beharangozták, hogy most milyen jó lesz nekünk majd ez az univerzum.. De ez még kevés ahoz, hogy valami jó legyen lásd. pl Suicide Squad.
      Nem láttam még ezt az új Múmiát de a leírtak alapján kb hasonlóról lehet szó.
      Jó a marketing, király színészek vannak, de forgatókönyv nélkül nagyon nehezen lehet filmet forgatni..

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ