Transzcendens kritika

29
2306

Transzcendens_head

Transzcendens kritika

(R)evolution

Szerző: Bányász Attila (Miner)

Wally Pfister, Christopher Nolan házi operatőre ezúttal rendezésre adta a fejét, s első filmjéhez mindent rendelkezésére bocsátottak: egy nem túl eredeti, ámde magvas alapgondolat révén sokrétűen kibontható sztorit, nívós szereplőgárdát és rengeteg pénzt. Még némi hátszelet is kapott Nolan produkciós cégétől (sőt, magától Nolan-től is!), így minden adott volt egy olyan tudományos-fantasztikus film elkészítéséhez, ami után minden sci-fi rajongó megnyalhatja mind a tíz ujját. Lássuk, mire ment vele!

Transcendence_poszter

Dr. Will Caster és neje igazi zsenik, géniuszok, a mesterséges intelligenciakutatás úttörői! Szinte félelmetes belegondolni, hogy e két különleges embernek micsoda gyermekei születhetnének, s bár már ez a téma önmagában is igazi drámai konfrontációt hordozhatna, hőseink azonban csak a munkának élnek, mondhatni, a tudomány a szerelemgyerekük. S abba bizony apait-anyait beleadnak: épp egy tudományos áttörés küszöbén állnak, amelynek célja az „érző” gép elkészítése, a világ összes tudásával felvértezve. Azonban egy titkos technológia-ellenes csoport morális szempontokat szem előtt tartva bizony nem rest radikális módszerekhez folyamodni: Will és csapata ellen merényletet követnek el. Caster felesége, Evelyn és legjobb barátjuk, Max kétségbeesett lépésre szánják el magukat: Will haldokló tudatát digitális jelekké alakítva feltöltik a számítógépbe. Azonban ha bármi kimarad, egyetlen rejtett emlék vagy kósza gondolat, már valaki egészen másnak adnak életet a kibertérben. A csoporttal a nyomukban Will digitális mását szabadon engedik az interneten, s ezzel beláthatatlan következményeket magában hordozó láncreakciót indítanak el: Will forradalmat akar, és evolúcióba kezd.
TRANSCENDENCE

Szellem a gépben – valóban nem túl eredeti téma, viszont számtalan izgalmas lehetőséget rejt magában: megközelíthető tudományosan, körbejárható morálisan, kihegyezhető thriller, sőt horror műfajra is akár. A filmtörténelemben szinte mindegyik lehetőség előfordult már, mégis, az alapgondolat kibontása csaknem végtelen variációt hordoz magában. Pont ezért kezdett szaporább dobogásba a legtöbb sci-fi rajongó szíve, hiszen ilyen „míves” filmes stábbal látszólag lehetetlen hibázni, még egy elsőfilmes rendezőnek is, pláne, ha az utóbbi időszakban Christopher Nolan-től leshette el a szakma csínját-bínját. Nos, a Transzcendens szolgáljon iskolapéldául arra, hogy milyen fontos a rendező személye, aki minden további nélkül gajra tudja vágni az egész produkciót!
Sokat gondolkoztam azon, hogy mi lehet a baj ezzel a filmmel, miért nem működik, mi az oka, hogy elmarad az a varázslat, amikor a vászon kitágul, s magába szippantja a nézőt a mozgókép. Arra jutottam, hogy nem a forgatókönyvíró, Jack Paglen hibázott, a történet, amit megálmodott, még akár működhetett is volna. Valószínűleg a rendező, Wally Pfister tapasztalatlansága vezetett oda, hogy a Transzcendens nem az év sci-fijeként, hanem legnagyobb filmes csalódásaként lesz számon tartva. S határozottan kár érte!

TRANSCENDENCE

Pfister filmje keretbe foglalásával kvázi elárulja a történet végkimenetelét (bár a legvégén még él némi egérúttal!), amivel ugyan érzékelteti azt a globális és visszavonhatatlan következményekkel járó válságot, amit maga Will idéz elő, de egyben megfoszt minket egy jelentős érzelmi többlettől. Nem igazán enged közel egyik karakterhez sem – talán még Evelyn lenne az, akivel a leginkább azonosulhatnánk, ha nem lenne a figurája oly bicskanyitogatóan idegesítő! -, ami révén a mindenen kívülálló megfigyelő szerepét rója a nézőre. De még ez sem lenne baj, ha maga a történet kárpótolna, azonban a történetvezetés egyszerűen siralmas: a jó ütemű kezdést követően mintha csak a sztori kivonatát látnánk ad hoc jelleggel összeválogatott filmkockák formájában peregni a vásznon, a Kötelezők röviden! füzetsorozatot idézve, ami sohasem helyettesítheti az eredetit. Mindez úgy összevágva, hogy a sztoriból fakadó maradék feszültség is elillanjon, s a néző a film közepén arra eszméljen, hogy bizony unja a látottakat.
A filmet nem menti meg a neves szereplőgárda sem,mivel színészvezetés híján a szereplők csak úgy lézengenek a kamera előtt, mintha számukra sem lenne világos, hogy merre is halad ez a történet, mi motiválja a figuráikat, és hogy egyáltalán mi a fenét is kellene a következő jelenetben csinálniuk.

TRANSCENDENCE

A Transzcendens a technológia és az ember egymáshoz való viszonyát próbálja bemutatni, némi környezetvédelmi felhanggal, mindezt kevésbé tudományos, mint inkább morális szempontból vizsgálva. Ez a megközelítés is érdekes és izgalmas lenne, ám a bátortalan rendezés inkább csak a felszínt zavarja fel, s nem képes a téma mélyére hatolni. Bizonyos végkövetkeztetéseket aztán az ember szájába rágnak, mivel filmes művészi eszközökkel nem tudják úgy átadni, hogy azt a vászon előtt átéltek alapján a néző maga szűrhesse le: az emberi érzelmek ellentmondásossága nem fordítható le digitális jelek halmazára. Vagy mégis? A filmben minden, tudományosnak ható technológia hiteltelennek tűnik, ahogy maga a technológiával árnyékharcoló csoport is: homályos céljaik – miért is jöttek létre? mi ellen harcolnak? kik ők egyáltalán? – csak a film végére körvonalazódnak afféle “ugye megmondtam?” jelleggel, ám eszmerendszerük ellentmondásba kerül tetteikkel (humanisták, akik embert ölnek?!).
A Transzcendens a kihagyott lehetőségek filmje, ami ráadásul itt-ott még funkciótlan művészieskedésbe is át-áthajlik, ezzel végleg megásva a saját sírját. Feszültségmentes, üres tudományos-fantasztikum, ahol a hangsúly inkább az utóbbira, a fantasztikumra tolódik, ami még filmként is nehezen funkcionál. Nem maradunk le tehát semmiről, ha ez a film kimarad az életünkből. A rendező pedig megfogadhatná: az elme forradalmát hagyja másra, suszter maradjon a kaptafánál!

Értékelés: 3/10


Transzcendens film adatlap


29 HOZZÁSZÓLÁS

  1. huh, ez derült égből villámcsapásként ért…ha még valaki megnézi légyszi vésse ide saját gondolatait, én holnap este mennék megnézni, de ezek után akkor lehet, hogy keptön amerika lesz a befutó.

  2. Én nem értem ezeket a kritikákat. Már az index is lehúzta. Nekem nagyon tetszett a film. Egyenesen lenyűgözött. Igazi gondolatébresztő dráma. A két óra minden percében a vászonra meredve koncentráltam s vártam mi is lesz belőle. A film után pedig még hosszan beszélgettünk a látottakról. Rég volt ilyen hatással rám egy film. Amivel egyet értek, az a kötelezők röviden hasonlat. Tényleg úgy éreztem, hogy olyan hatalmas a téma, hogy enneél sokkal több, tán kétszer ennyi idő is kevés lenne a vásznon. Így aztán több marad ránk, a gondolatainkra, mint az megszokott mostanában. Azzal pedig, hogy nem enged egy szereplőhöz sem közel a rendező nekem semmi bajom nem volt. Végig hezitáltam ugyanis, hogy most akkor ki is valójában a jó? Nem mond ki erkölcsi ítéletet, ránkbízza azt. A színészek pedig nem játszották túl, természetesen hozták a figurát, még hitelesebbé és hihetőbbé téve, hogy ez a történet bizony bármikor ránktörhet. Érdekes film, biztos, hogy nem hibátlan, de hogy 10/3-at kapjon, azt némileg túlzónak tartom. Nálam 7-est minimum érdemel.

    • Nekem nagyon tetszett a film, és végig izgulva, a házaspárral szimpatizáltam. Ők nem öltek meg senkit, csak gyógyítottak és próbálták tökéletesebbé tenni amit a természet elhibázott. Tudósként rendelkeztek azzal a erkölcsi magaslattal, hogy a létrehozott hatalmukkal ne éljenek vissza. És ez itt a lényeg!! Az ellenzők persze rögtön szóltak az Elnöknek, hogy veszélyben a hatalma, aki be is vetette a hadsereget ellenük. Nem értettek meg semmit abból, amit tapasztaltak.Mindig is erről álmodtam, és bíztam, bízok abban, hogy a jövőben egyszer eljön majd ez a kor. A kerékkötők, álhumanisták ma is léteznek és hangosak társadalmunkban, ezért nem tudunk kellő sebességgel haladni előre.

  3. Hát ezt jó lehúztad Miner :/

    Én is el akartam menni rá, mert kíváncsivá tett mit hozott össze Wally Pfister, és a story is érdekes számomra. Még gondolkodok rajta.

    Ezek szerint még sem lesett el annyi mindent Pfister Nolantől 🙂

  4. Sajnos én is mindenhol azt olvasom hogyan húzzák le ezt a filmet de ennek ellenére elmentünk, megnéztük és kellemesen csalódtunk. A film után rengeteget beszélgettünk és nem ilyen sablonokról,hogy: “ugye milyen jó volt a látvány? “. Végig azon tanakodtunk, hogy milyen elgondolkodtató és kellemes film ami nem rág semmit a szánkba és, hogy ez milyen jó érzés. Örülök, hogy nem hagytam ki csak azért mert mindenki lehúzza. Vannak hibái ez tény. De megérte megnézni nem sajnálom, hogy fizettem érte és azt sem, hogy nem hallgattam a sok negatív kritikára és elmentem a moziba.

  5. Akinek mondjuk a Vasember a filmek csúcsa, az hagyja ki nyugodtan. Aki szeret egy kicsit a filmek után agyalni a látottakon és történteken az ne hagyja ki. Kb 10/6-7 között mozog.

  6. Reméltem, hogy ez a film az év egyik nagy durranása lesz, bár úgy látom, igencsak megoszlanak a vélemények. Majd teszek vele egy vászonpróbát, hátha engem is ilyen kellemes csalódás ér, mint titeket. 🙂

  7. Sajnos a mai vilagban a sok hozza nem erto, irja a kritikakat. Azert mert valaki nem ert egy filmet, attol meg nem kell leszolni. Szerintem
    A matrixot is le kene szolni, mert komolyabb film, mint amennyit az ember a filmvasznon lat?
    Attol,mert valaki ki akar szabadulni a mindennapi filmek vilagabol, en maximalisan tamogatnam.
    A sok szuperhos……. mar kicsit kezd unalmas lenni, nem azt mondom, hogy rosszak, meg mielott valaki megkovezne 🙂
    Ez vegre egy elore mutato film, ami ujat tud mutatni,es akar is….

    Ez csak a velemenyem……

  8. Anno a Divide-ot(Hasadás) is borzasztóan lehúzták, pedig ritkán volt akkora filmélményem. Igazság szerint nem vagyok hajlandó hinni a kritikáknak – csak azért is megnézem. Már csak azért is, mert rengeteg filmet láttam az utóbbi években, amiket az egekig magasztaltak, aztán egytől egyig nagy kalap sz*rok voltak…

  9. Megnéztük.Nagyon tetszett.
    Valóban elgondolkodtató.Ember és tecchnológia.
    Ritkán tapasztalom moziban: két órás film alatt senki nem beszélgetett,mindenki a vászonra volt tapadva.
    Simán újranézős.

  10. Nagyon jó kritika! Nagyon gyenge film!
    Inkább maradjon a a kamerák mögött Nolan operatőre. Szeptembereben pedig jön az ÉV legjobban várt filmje. Christopher Nolantól az Interstellar. Sokan irták hogy transzcendens lesz az idei év Sci-Fi filmje…. Majd az Interstellar!!

  11. Sajnos a mai világban sok hozzá nem értőnek tetszenek az olyan kontármunkák mint amilyen ez a film is. Ezért készül(het)nek. A Transzcendens több sebből vérzik: a rendezés hektikus és érezhetően gyakorlatlan, a történet végkimenetele már jó előre el lett spoilerezve, a szkript innen-onnan van összelopva és fércelve, színészvezetés pedig lényegében nincs is. Hiába ez a sztárparádé, a legtöbben mintha ott sem lennének. Főleg Depp az, aki a legnagyobb csalódást okozza. Az egész film nem ér többet mint az ember életében kizárólag egyszeri megtekintést. A számomra abszolúte csalódás volt.

  12. Örülök, hogy Gergőnek és még néhányatoknak tetszett, ezek szerint ennek a filmnek is megvan a maga célközönsége, engem abszolút nem fogott meg, ahogy Stranger írta, inkább csalódást okozott. Ma elolvastam az Index és még néhány más kritikát is, úgy tűnik a kritikusok egyöntetűen összezártak a film kapcsán, lemondóan nyilatkoztak róla, (talán nem véletlen, hogy sajtóvetítése sem volt, vagy csak szűk VIP körben!)többé-kevésbé hasonló okokra hivatkozva, mint én tettem a cikkemben.
    Dudee-nak teljesen igaza van abban, hogy jelen fórumon legalábbis, hozzá nem értők írnak kritikákat, vagy fogalmazzunk inkább úgy, véleményt, hiszen én is ugyanolyan mezei mozinéző vagyok mint Ti (s nem iskolavégzett kritikus). Ezen a médián immár ez a 149. “kritikám” (legközelebb jubilálunk!), de ide bárki írhat cikket, aki úgy érzi, hogy nálam jobban tudja, és ha a mércét megüti – nem én, hanem kompi bírálja el! -, akkor már kint is a cikke a weboldalon. Úgyhogy hajrá, mutassátok meg, hogy kell ezt csinálni, mi csak örülünk a jelenleginél színvonalasabb írásoknak!
    A filmre visszatérve, számomra kidobott pénz volt a mozijegy! Ezért 3 pont!

    BBQ: Kikérem magamnak, a Vasember-filmek nem igazán jönnek be, nálam a numero 1 a Ponyvaregény… mint a legtöbb dilettánsnak! 😀 A Transzcendens a rottenen 20%, a metacriticen 44%-on áll.

    Guy: A Hasadás (The Divide) remek kis pszicho-thriller, Milo Ventimiglia és Michael Eklund kettőse “őrületeset” alakítanak, pont e film kapcsán Ventimiglia nagyot nőtt a szememben.

  13. Szerintem nem érdemli meg azt a 3 pontot se de mindegy … az első 10 perc az oké kategória, utána várod hogy történjen valami, majd pedig az se érdekel hogy hogyan lesz vége, csak végre mehess már ki a moziból! 😀

  14. Én láttamn, és sajnos tényleg gyenge.
    Ha volt ember, aki sokat várt tőle, az én voltam, de sajnos ENNEK a filmnek az esetében hallgatnom kellett volna a sok negatív kritikára 🙁

  15. Miner félreértettél. Arra céloztam, hogy aki egy látványorgiát és könnyed szórakozást vár valamint egy emészthető sztorit akar az nem ezt a filmet keresi. Aki viszont szereti azt, hogy mikor elhagyja a mozit még sokáig kattog az agya, hogy valami miért volt vagy nem volt a filmben, erre-arra miért nem adtak magyarázatot, stb. az nézze meg azért, de kb 10/6-7-nél jobbra semmiképp ne számítson. Megsérteni pedig senkit nem akartam a filmízlése terén.

  16. Hát igen, a mi agyunk is kattogott a film után, hogy miért volt ennyire buta és unalmas?:D
    Elbújnak egy kisvárosban, amit megvesznek hirtelen, és ez nem feltűnő, beborítják az egész környéket napelemekkel, nem feltűnő és stb..:D:D
    Annyira logikátlan. Az alap történet jó lenne, de mindent elrontottak, amit csak lehetett benne.. Nálunk is volt szállingózás a teremből, meg közös felnevetések, komolynak hitt jeleneteknél, amit csak a készítők hittek, hogy ezt komolyan beveszik majd az emberek..:D
    Én trailer alapján gondoltam, hogy ez gagyi lesz, nem csalódtam.. Bár reménykedtem. Szerintem az, hogy valaki Nolannek dolgozott nem jelenti azt, hogy ő maga is jó filmeket képes készíteni.. Így eladni filmet vicc, és nem is értem, hogy eme ok miatt, valaki be is veszi, hogy ez jó lehet..
    Egy bajtársam, aki beült velem a filmre azt mondta, hogy már nem bírta enni a popcornt, olyan ideges volt, hogy mennyire unalmas.. Sem feszültség, sem értelem, sem komoly gondolatok benne. Film+-ra való. De ott tökéletes lenne. Ez egy B kategóriás film. 10/4 szerintem. De csak mert én rosszabbra számítottam:D

  17. celer: 😀 A napokban tervezem, hogy megnézem ismét A jogászt. Meglátom, hogy ugyanolyan hatással lesz-e rám magyar szinkronnal is, és majd beszámolok róla. :-)Na, nem ilyen nagy lélegzetű cikkben, nem kell félni, csak a hozzászólások között. 😀

  18. Megvédeném Minert, egyáltalán olyan vasemberes figura, egyáltalán nem tanulatlan bugris, hanem iskolázott, kulturált és a filmművészet egy kis szeletét nagyon jól ismeri!
    (mondjuk az Iron Sky-ban nem ismerte fel a csillagmotort…)
    És a barátokközt sem a kedvence…

  19. A film ELŐTT feltétlenül érdemes meghallgatni
    Dienes István-Jakab István beszélgetését,
    mert segít abban,hogy
    érdeklődéssel és “tudatosan” figyeljünk
    a film mondanivalójára!

    Mesterséges intelligenciakutatás
    „érző” gép elkészítése, a világ összes tudásával felvértezve.

    A film a következő 15-40 év egyik fejlődési lehetőségét mutatja meg?
    Megnézése után lehet agyalni a látottakon és történteken.
    https://www.youtube.com/watch?v=5ebQMAmt3E8&feature=youtu.be

    Gondolatébresztő dráma,
    újranézős, kellemes film, ami nem rág semmit a szánkba.
    Mi a végső valóság, mi a tudat, a lélek?
    Szellem, tudat a gépben.

    A film legfőbb üzenete:
    MIRE FIGYELJÜNK,
    mindig maradjunk nyitottsági állapotban az új dolgokra, azért
    hogy ne legyünk a saját fejlődésünk korlátja!
    https://www.youtube.com/watch?v=9tfvdPtpOXA
    Ennek a filmnek is megvan a maga célközönsége.

  20. Most neztem, nekem nagyon tetszett. Sokkal jobban mint a csimbumm szuperhősös-zúzós-tranazformerszes szarok. Nem vagyok agysebész, sem filozófus, mint azt sok kritikus gondolja mgarol. Egyszeruen ket orara jol ereztem magam ugy, hogy elfeledkeztem a kulvilagrol kozben es nem gondolkodtam es elemezgettem.
    Ez a dolga egy jo filmnek sztem. De nekem pl. A Richard Gere-es Mr. Jones is nagyon tetszett…

  21. Nagyon tetszett a film! Végigizgultam a két órát. A főszereplőnő valóban nem szimpi, ezért nekem nem tűnt erősnek az érzelmi szál.
    Az interstellart viszont a háromnegyedénél elkezdtem unni, a vége meg egy katyvasz.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.