Az adósság kritika

2
1333

adossag_head

Az adósság kritika

Amit rendezni kell

Írta: Bányász Attila (Miner)

A München után nem hittem volna, hogy tudnak újat mondani Moszad titkosügynökökről szóló filmmel, különösen, ha hasonló a felállása, mint Spielberg klasszikusának: az izraeli hírszerzők ismét vadásznak, ezúttal egy náci háborús bűnösre. A moralizálást minimálisra csökkentve (azért kapunk abból is persze) egy rendkívül feszes akcióthrillerrel rukkoltak elő az alkotók, amelyben inkább az akcióra és az összezártság okozta konfliktusokra helyezték a hangsúlyt. Remek előjátéka ez a január 26-án debütáló Suszter, szabó, baka, kém című kémfilmnek, legalább oldja a várakozást!

adossag_05Az adósság valójában egy 2007-es izraeli filmnek a remake-je. Mielőtt azonban bárki fanyalogni kezdene az amerikaiak újraforgatási mániájáról, elmondanám, hogy bennfentesek szerint az új változat nagyságrendekkel jobban sikerült az eredetinél. S bár az utóbbit nem láttam, az „újrázást” tekintve ezt minden további nélkül elhiszem.
A film két idősíkon játszódik. 1965-ben három Moszad ügynököt bíznak meg a hírhedt birkenaui sebész elfogásával. A náci háborús bűnös Vogel néven nőgyógyászként tevékenykedik Kelet-Berlinben. A feladat: a sebész beazonosítása, elfogása és kicsempészése az országból. A precíz pontossággal kalkulált tervbe azonban – ahogy az lenni szokott – hiba csúszik, és a Moszad-hármas improvizálni kényszerül. A három ügynök egy kis lakásban összezárva marad a foglyukkal, aki béklyói ellenére lassan manipulálni kezdi fogvatartóit.
1997-ben az egyik ügynöknek, Rachel Singernek a lánya könyvének publikálására készül, amit anyja hőstettéről, a birkenaui sebész likvidálásáról írt. A könyv bemutatója azonban a három ex-ügynökben újra életre kelti a fájó múltat, hogy egy harminc éves titok formájában felszínre bukkanjon az igazság, mi is történt valójában abban a kis berlini lakásban, amiért minden bűnösnek bűnhődnie kell, hogy egy régóta esedékes adósság végleg rendeződjön.

adossag_01

Remekül összerakott kis thrillerrel van dolgunk, ami precízen van vágva, és a flashback-ekkel jól keveri a lapokat. A hangsúly egyértelműen az 1965-ös eseményeken alapszik, ez a film legjobban kivitelezett része. A fiatal ügynököket játszó színészek ez esetben lepipálják a „nagy öregeket”. A Terminátor – Megváltással, az Avatárral és Titánok Harcával befutott Sam Worthington új oldalát mutatja meg, színészi vénát villant (érzékenyebb, több lelki sebet elszenvedett, csak a szolgálatnak élő figurát játszik), bár az akciófilmes rutinja is jól jön. Idősebb alteregóját a fájó arcú Ciarán Hinds játssza, akit a legtöbben talán a Róma sorozatból ismerhetnek. Hinds tökéletesen kiegészíti fiatalabb kollégája karakterét, bár ő van a legkevesebbet a vásznon. Az ifjabb Rachel Singert Jessica Chastain alakítja, akit A segítség A segítség kritikában már méltattam. Itt is kitűnő alakítást nyújt, minden további nélkül elhisszük neki, hogy zöldfülű ügynök, aki először dolgozik terepen, és törékeny szépségével el képes csábítani mindkét ügynöktársát. Az idősebb Rachelt a fantasztikus Helen Mirren kelti életre, akit legutóbb szintén nyugdíjbavonult kémként láthattunk a RED akcióvígjátékban (legnagyobb alakítását is illő megemlíteni II. Erzsébetként A királynő című filmből, amiért díjesővel – köztük, természetesen, Oscarral is – jutalmazták, nem beszélve arról a „kitüntetésről”, hogy a most 66 éves színésznőt egy fitnesslánc a 2011-es év testének választotta!). Bár Mirren remekül játszik, a film vége, amit ő ural és az idősíkja a közelmúlt, kevésbé feszes és így egy kicsit leül, de ez nem a színésznő, inkább a rendezés hibája. A harmadik ügynök fiatalkori változatát Új-Zélandra szakadt hazánkfia, Marton Csokas személyesíti meg. A jó kiállású, sármos színész ideális választásnak bizonyult a titkos akciót vezető ügynök szerepére, aki szöges ellentéte Sam Worthington karakterének – érzéketlenebb, macsósabb típus. Idősebb alteregóját Tom Wilkinson alakítja, aki bár külsőségekben alig hasonlít Csokasra, mégis remekül kiegészíti, árnyalja a közös figurájuk jellemét. Jesper Christensen (Casino Royale, A tolmács) egyik legjobb alakítását nyújtja a filmben, mélyen barázdált, rendkívül karakteres arca annyira ártatlan és mégis annyira ördögi kifejezést tud ölteni egyszerre, hogy az ember háta beleborsódzik.
A film nagyobb részét Magyarországon forgatták. Jót derültem rajta, amikor a Kossuth teret Ukrajnaként mutatták be, nem beszélve a Kerepesi temető mellett zötykölődő 37-es sárga villamosról. Ugyanakkor szájtátva bámultam, milyen remek autósüldözéses jelenetet rittyentettek Barkas-okkal, mi képtelenek voltunk hasonlóra az „átkosban”. Élményszámba megy az ismerős helyszínek felfedezése a magyar mozinéző számára, nacionalista érzelmi húrokat pendít meg lelkünk mélyén.

adossag_04

A meglehetősen fantáziátlan és kevésbé figyelemfelkeltő címet kapott Az adósság tehát korrekt akcióthriller lett, John Madden (Szerelmes Shakespeare, Bizonyítás, Hajsza) rendező precízen adagolt feszültséggel, némi akcióval, kevés szerelemmel és pszichothrilleri elemekkel megtűzdelt filmet alkotott, amely az utolsó húsz percben ül le egy kicsit, de ettől még minden további nélkül nézhető és kellemes izgalmakat tartogat. Főhőseit kitűnő színészek keltik életre, a sztori fordulatos és jól van tálalva, emellett jól megszerkesztett forgatókönyvvel bír (köszönet érte többek közt Matthew Vaughn-nak, a Csillagpor, a HA/VER író-, és az X-Men: Az elsők rendezőjének). Megtekintése bátran ajánlható bárkinek, kivéve talán – a történet aspektusa miatt – az antiszemitákat és a holokauszt-tagadókat. Számukra inkább az Amerikai História X megtekintését ajánlom!

Értékelés: 8/10


Az adósság filmadatlap magyar feliratos előzetessel


2 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Mai nappal néztem meg.

    Érdekes érzések kavarodnak bennem,maga a vonalvezetése a filmnek elég nyerő ötletnek bizonyult.

    Sam színészi játéka eléggé megkérdőjelezhető számomra.

    Viszont a film tetszett.

    7 pontot lökök rá 🙂

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ