A mindenség elmélete – Stephen Hawking életrajzi filmje magyar előzetessel

1
1946

1963-ban a hírneves Cambridge-i Egyetemen Stephen Hawking (Eddie Redmayne), az ifjú kozmológus öles léptekkel halad a tudomány útján, és feltett szándéka, hogy talál egy „egyszerű, meggyőző magyarázatot” az univerzumra. Saját világa is kitárul, amikor fülig beleszeret egy bölcsész lányba, Jane Wilde-ba (Felicity Jones). Ám egy szerencsétlen baleset után ez az egészséges, aktív fiatalember 21 évesen megrázó diagnózissal kénytelen szembesülni: motoros neuronbetegség támadta meg végtagjait és képességeit, amely fokozatosan korlátozni fogja beszédében és mozgásában, és két éven belül bele fog halni.
Jane szeretete, támogatása és elszántsága megingathatatlan, és a pár összeházasodik. Újdonsült feleségével az oldalán Stephen nem hajlandó tudomásul venni a diagnózist. Jane arra bátorítja Stephent, hogy fejezze be doktorátusát, melynek tárgya első elmélete az univerzum keletkezéséről. Családot alapítanak, és frissen szerzett és széles körben ünnepelt doktori címével felfegyverkezve Stephen belevág legambiciózusabb tudományos munkájába, melynek tárgya az, amiből neki oly kevés adatott: az idő. Miközben a teste egyre szűkebb korlátok közé kerül, szelleme túlszárnyal az elméleti fizika határain…


A mindenség elméleteFilm adatlap

Eredeti cím: The Theory of Everything
Mozibemutató (USA): 2014. november 22.
Magyar cím és korhatár: A mindenség elmélete (12)
Magyar bemutató: 2015. január 22.
DVD és Blu-Ray megjelenés (HUN): 2015. július 29.
Műfaj: Dráma, Életrajz, Romantikus
Rendező: James Marsh
Forgatókönyvíró: Jane Hawking könyve alapján Anthony McCarten
Szereplők: Eddie Redmayne, Felicity Jones, Tom Prior, Harry Lloyd, David Thewlis, Emily Watson
Filmstúdió: Universal Pictures
Magyar forgalmazó: UIP-Duna Film


A mindenség elmélete film képek




A mindenség elmélete magyar feliratos előzetes /trailer/



A mindenség elmélete film klip



A mindenség elmélete TV Spot



Kapcsolódó anyagok:


A mindenség elmélete imdb adatlap


1 hozzászólás

  1. […] A mindenség elmélete, címével ellentétben, nem tudományos értekezés, hanem Stephen Hawking elméleti fizikus életrajzi filmje, melyben meglepő módon feláldozzák a tudományt a dráma oltárán. Hogy ez az előnyére vagy a hátrányára szolgál-e a filmnek, megítélni nehézkes, ami a lényeg, s ezt állítólag maga Hawking fűzte hozzá a filmhez: „nagyjából igaz”. Eddie Redmayne, aki Hawking karakterét formálja meg a filmben, élete legnagyobb alakítását nyújtja, a prof esszor lassú leépülésének bemutatásával. Stephen Hawking sem így született, ahogy napjainkban lassan a populáris kultúra részévé válik elmaradhatatlan tolókocsijával és robothangú beszédszintetizátorával, hanem egészen 20 éves koráig látszólag teljesen egészséges fiatalemberként készen állt birokra kelni az egész világgal. Előtte állt a nagy betűs Élet minden szépségével, reménykeltő ígéretével: a Cambridge-i campus színes társasági életével, a kozmológia a maga rengeteg, feltáratlan vagy pontosításra szoruló szakterületével és a szerelem egy friss, bimbódzó kapcsolat formájában. Ezt a világmegváltó ifjonti lendületet törte derékba a diagnosztizált amiotrófiás laterálszklerózis nevű betegsége: ez egy olyan degeneratív idegrendszeri elváltozás, aminek következtében a mozgatóidegek lassan elsorvadnak. Orvosai mindössze két évet jósoltak számára. Hawking, miután depresszióját sikerült leküzdenie, amelyben nem kis segítségére volt későbbi felesége, Jane, doktorija témájának azt választotta, amiből a legkevesebb állt rendelkezésére: az időt. Jane-nel összeházasodtak, Stephen ledoktorált, s az ifjú pár, tekintetbe véve a férfi állapotát, rohanvást családot alapított. Három gyermek született, s miközben az asszonyra teljes súllyal nehezedett a háztartás minden nyűge, a három gyermek nevelése, mellette az egyre jobban leépülő férjét is gondoznia kellett. Ezt valóban nem lehetett sokáig bírni, s ez bizony nyomot hagyott kapcsolatukon. Miközben Hawking tudományos karrierje egyre feljebb ívelt, egészségi állapota és kapcsolata az egyetlen emberrel, aki a legjobban hitt benne, véglegesen megromlott – szinte törvényszerűen vonzott be darabjaira hulló kapcsolatukba egy harmadik személyt. Érezhető tisztelettel próbál Anthony McCarten forgatókönyvíró hozzányúlni a témához, s lavírozni a kényes kérdések zátonyaival csipkézett történet tengerén, de pont ezzel követ el hibát: egy picit lehetne bátrabb, hatolhatna mélyebbre, és lehetne sokkolóbb; ahogy tehetné ezt James Marsh rendező is. Mégis, inkább maradnak mindketten a biztonságot jelentő felszínen, s csak sejtetik, hogy milyen mélységek rejtőznek alant; odafent viszont Marsh biztos kézzel kormányoz, vezeti a produkciót egyik érzelmi hullámhegyről a másikra. A filmet Eddie Redmayne menti meg, aki olyan pontos képet fest Hawkingról, hogy a prof saját bevallása szerint is néha zavarba jött, mert azt hitte, saját magát látja. Redmayne a szerep kedvéért 15 kilót fogyott, és tánctanárt fogadott, hogy megtanulja kontrollálni testének minden porcikáját. Az eredmény szinte megdöbbentő, a vásznon mintha valóban magát Hawkingot látnánk. Ez nem is maradt elismerés nélkül, és a fiatal Redmayne megkapta a legjobb színésznek járó szobrot. […]

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ