Zootropolis – Állati nagy balhé kritika

A potenciális vadak városa
ahol minden állat!

Szerző: Bányász Attila (Miner)

Akár egy klasszikus róka és a nyúl történet is lehetne a Zootropolis, ám a Disney animációs műhelyének határozottan jót tett a Pixaros beöntés! Ebből adódóan a végtermék sem egy cuki éneklős boldogság bonbon, hanem komoly témájú, ötletgazdag és fantáziadús produkció, ahol a két főszereplőn túl harmadikként ott lüktet maga az állatok városa. Mert itt mindenki potenciális vad!

Zootropolis_belyeg

Judy Hopps, amióta az eszét tudja, rendőr akar lenni. Környezete előbb elnéző jóindulattal viseltetik ez irányú elképzelései iránt, a későbbiekben pedig igyekszik lebeszélni erről a józan észnek minden tekintetben ellentmondó, hagymázas ötletről. Ám Judy makacs fajta, s hiába esküszik látszólag minden össze ellene a családjától kezdve a rendőriskolán és a testületen át egészen a városig, ő akkor is megszerzi a jelvényt, kiharcol magának egy eltűnési ügyet, s helyt próbál állni… akár az erején felül is! Szerencséjére segítségére van a dörzsölt Nick Wilde, akinek származása révén szintén megbélyegzés az osztályrésze, így nagyon is át tudja érezni, milyen az, ha valakit a külcsín alapján ítélnek meg. Judy és Nick bejárja a város minden zeg-zugát, hogy az eltűnt nyomára bukkanjanak, ám valami sokkal nagyobb és szövevényesebb ügybe tenyerelnek bele, ami az egész várost elnyeléssel fenyegeti. Bizony sok ez két állatnak: mivel Judy mindössze egy kis nyuszi, Nick pedig ravaszdi róka!

Zootropolis_01

A Zootropolis – rövid felvezetést követően – egy nyomozás története, amelyben a krimiszál – animációs gyerekfilmhez képest – meglepően jól funkcionál. Bizony, nincsenek hülyének nézve a srácok, s velük együtt mi, felnőttek sem! Remekül építkezik a történet és bontja ki magát, ahogy a nyuszi és a róka egyik nyomtól jut el a másikig, közben velük együtt bejárjuk ezt a fantáziadúsan megálmodott, ötlet- és részletgazdag nagyvárost, amelynek egyes kerületeiben különböző éghajlati öveknek megfelelő fauna él és virágzik. A sztori a játékidő utolsó harmadában kezd kifáradni, amikor a nyomozás látszólag megreked, majd az alkotók a helyzetet – a korábbi kreatív megoldások tükrében – egy meglehetősen ötlettelen átkötéssel oldják meg – konkrétan itt a forgalomfigyelő kamerákra célzok! No de sebaj, kárpótolnak minket a nagyszerű Keresztapa-paródiával, az állami bürokrácia lassan őrlő malmait lajhárokkal érzékeltető szatírával (hosszan elnyújtott jelenetet ennyire még nem élveztünk!), valamint hagyományosan látványos és üres helyett okos és intelligens lezárással!

ZOOTOPIA

Az animáció részletes és gyönyörű (a név kötelez!), s kiemelkedő a karakterek kidolgozottsága – itt nem a nyuszi vagy a róka animációjára gondolok, hanem a jellemrajzra, amelyhez sokat tesz hozzá a figurák metakommunikációja. A szereplők szinkronizálását végző színészek gesztusait és mimikáját egy az egyben átültették a figurákra, s főleg Hopps karaktere válik ettől igazán egyedivé, szinte élővé és rendkívül szerethetővé. A nyuszit Ginnifer Goodwin (Nem kellesz eléggé, Szerelem kölcsönbe) keltette életre, míg a róka karakterét Jason Bateman. A nyuszi motivációit a film nyitánya vezeti fel, a rókáét a későbbiekben flashbackek formájában ismerhetjük meg.

Zootropolis_04

Az eredeti elképzelés szerint a film Nickről, a rókáról szólt volna, majd – meglehetősen későn – változtattak ezen a koncepción, s Judy nyuszi került a történet középpontjába, ami nyerő ötletnek bizonyult, még akkor is, ha ez számtalan nehézséget gördített a produkció megvalósulásának útjába, amit úgy orvosoltak, hogy Rich Moore (Rontó Ralph) mellé társíróként , és -rendezőként érkezett Byron Howard (Volt, Aranyhaj és nagy gubanc) és Jared Bush (a Hős6os kreatív vezetője). Ötletelésnél három fej mégiscsak több, mint egy! Nos, ha kisebb tömegmozgalom az ára, hogy jó film készüljön, ám legyen! A végeredményt tekintve bejött a dolog! Nick, a róka így mellékszereplővé degradálódott, de egy esetleges folytatásban elképzelhető az előléptetése: szerintem a Zootropolis 2 – Komáld a rókát vagy Dobj egy rókát cím egészen jól hangzik!

Zootropolis_06

A Zootropolis – Állati nagy balhé története a faji megkülönböztetés témakörét boncolgatja, s a bemutatott állatvilág közérthető példákat szolgáltat erről a gyerekek számára. A mese főhősei újra és újra szembesülnek azzal, hogy az előítéletek kapcsán másképpen viszonyul hozzájuk a környezetük: Judy az első nyúlként a rendőri testületben csak “kulimunkát” kap, míg Nickre maga Judy is ferde szemmel néz (lásd: rókaűző spray!). A film központi konfliktusa is e téma körül bonyolódik, amelynek előtérbe kerülésével a történet kissé elkomorodik, s a humor frontján is érezhetően visszavesznek az alkotók.

Zootropolis_08

A Zootropolis – Állati nagy balhé a Fantázia óta a Disney leghosszabb animációs filmje (nem kell megijedni, mindössze 108 perces), szerencsére ez a megtekintése közben egyáltalán nem tűnik föl. Bár az előzetes alapján azt várná az ember, hogy percenként ömlenek a poénok a vászonról, ez kevésbé jellemző: jó ütemben érkeznek a gegek, de humor szempontjából nincs túllihegve a produkció (szemben például a Kung Fu Panda 3. részével)! Mondhatni, minőség a mennyiség rovására! A humorbonbonok minden korosztály számára érthetők és kielégítők, ám maga a történet igényel némi rálátást az ok-okozati összefüggésekre, ami a 6 éves korhatárt úgy érzem, egy picit feljebb nyomja 2-3 évvel.

Zootropolis_02

Nagyszerű és szórakoztató produktum a Zootropolis, az Agymanók nyári debütálása óta a legjobb animációs film, ami készült. A film bankot robbantott a jegypénztáraknál itthon éppúgy, mint a tengerentúlon, mindenhol a toplista élén nyitva. A folytatás a számok tükrében szinte biztos – remélhetőleg elkerülik az önismétlést, s kapunk mondjuk egy igazi buddy cop movie* paródiát! -, így Hobbs és Wilde tovább nyomozhatnak Zootropolis-ban, ahol minden nagyon állat! Legalábbis amíg ők vigyáznak a rendre!

Értékelés: 9/10

*buddy cop movie: két, egymásnak minden tekintetben ellentmondó személyiségű rendőr arra kényszerül, hogy együtt dolgozzanak, s közben összecsiszolódnak. A zsáner legismertebbjei a teljesség igénye nélkül: Halálos fegyver-filmek, Csúcsformában-filmek, Tango & Cash, tágabb értelemben 48 óra filmek vagy Az utolsó cserkész is ide tartoznak, és még sorolhatnánk.


Zootropolis – Állati nagy balhé film adatlap


Magyar Filmadatbázis

1 hozzászólás

  1. Kétségkívül a Disney eddigi legjobb animációs filmje. 21 éves férfijúként ültem be egyik lány cimborámmal a vetítőterembe a gyerekek közé és hihetetlen jól szórakoztam. Minden képkkockát élveztem. A látvány első osztályú, a párbeszédek nem unalmasak stb… nálam 10/10. Öröm volt nézni.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ