X-Men – Apokalipszis filmkritika

Nagyobb a füstje, mint a lángja

Szerző: Bányász Attila (Miner)

Az X-Men világában eljő az Apokalipszis, amely válogatás nélkül sújt le mindenkire, aki él és mozog! Leginkább persze ránk, nézőkre, s próbál a látványorgiával maga alá temetni! Ennek a világvégének azonban nagyobb a füstje, mint a lángja!

X-Men_Apokalipszis_poszter

Az eljövendő múlt napjai kapcsán már fejtegettük Az elsőkkel indított új széria sikerének titkát, amely a korábbi X-Men sorozat előzményeként szolgál. A valós történelmi alapokra helyezés, a hiteles korrajz, s a belőle táplálkozó nosztalgiafaktor mellett leginkább a drámai vénájú színészek castingja járult hozzá ahhoz, hogy az X-Men filmek szintet léptek. Az eljövendő múlt napjaiban a ’70-es évek páratlanul hangulatos megidézése mellett jókorát csavartak az idővonalon, s kitűnően házasították a régi és az új szereposztást egyetlen monumentális alkotásban. Lehet ezt tovább fokozni? Mostanáig úgy tűnt, igen, egy minden eddiginél hatalmasabb erejű, ikonikus antagonista személyében, aki ellen önmagában mindenki kevés, csepp a tengerben, s akit csakis az X-Men egyesített erejével sikerülhet legyőzni. Az előzetes grandiózus pusztítást, ismerős-új karaktereket ígért, s eget-földet megrázó, epikus finálét… nos, hát innen szép pofára esni! Az alkotók ugyanis sutba vágták a korábbi sikerreceptet, s hanyagolva az épkézláb sztorit és magukra hagyva a karaktereket – talán arra gondoltak, hogy alapoztak már eleget a korábbi filmekben – összeférceltek egy, a cselekményt messzire elkerülő kliséhalmazt, amelynek az első felét az új mutánsok számos üresjárattal tarkított verbuválása teszi ki, a második felét meg a számítógépes effektekkel nyakon öntött zúzda. Hát, köszönjük szépen! Ez így nekünk… KEVÉS!

Pedig milyen jól indul az egész! A múmia és a Csillagkapu legjobb pillanatait megidéző nyitány igazi poros, kalandfilmes hangulatot áraszt, a már Az elsőktől kezdve a szériában bérelt helyet foglaló Moira Mactaggert CIA ügynököt alakító Rose Byrne félresikerült Lara Croftként száll alá egy titkos sírboltba. Az ügynöknő meglepően sok játékidővel rendelkezik ahhoz képest, hogy jelentősége kimerül abban, hogy általa X professzor elfuserált és minden szempontból felesleges szerelmi szálja – romantika: pipa! – szárba szökkenhessen. Az egyiptomi indítás olyan erős, hogy kezdetben elhomályosítja az egyetlen valóban szépen kidolgozott drámai vonal, Erik Lehnsherr kispolgári létbe szürkülésének minden báját – komolyan kíváncsibb voltam En Sabah Nur e világra ébredésére, mint Magneto elmaradhatatlan pokoljárására (naná, hogy megint a mágneses fickó szívja meg a legjobban, nem hiába, hisz vonzza a bajt)! -, de a cselekmény (hiánya) rám cáfolt, s valójában Erik drámája bizonyul értékesebb momentumnak.
Magneto emberekbe vetett bizodalmának összetört darabjain taposva jutunk el a verbuváláshoz: X professzor X neveldéje teljes gőzzel üzemel, s felbukkannak végre a korábbi széria ikonikus hőseinek tejfelesszájú kiadásai! Közülük egyedül Sophie Turner Sansa Starkja Jean Grey kiadása említésre méltó, a többiek (Vihar, Árnyék, Küklopsz, stb.) csak árnyékai jövőbeli önmaguknak, s a következő részig osztályrészük a feledés.

XMen_Apokalipszis_kr4

James McAvoy Charles Xavierként jelen produkcióban kerül a legközelebb ahhoz, hogy Patrick Stewart-klón lehessen, a szkript azonban meglepően mostoha módon bánik a professzor karakterével, pedig a színész érezhetően mindent belead, hogy rövid játékidejében valami igazán emlékezeteset adhasson nekünk. Michael Fassbender a film elején domborít nagyot, övé az egyetlen kibontott drámai szál s ő bír kellően alátámasztott motivációval tetteihez, hogy aztán a háttérbe száműzzék, s amikor szükség van rá, csak úgy tessék-lássék előcitálják. Jennifer Lawrence Ravenje nagy átalakuláson ment keresztül: míg a széria elején jókora indentitászavarral és kisebbségi komplexussal küzdött, később átlényegült egyszemélyes kommandóvá, aki átgázol mindenkin és mindenen, az új részben pedig erős kezű, feminin hőssé nemesül – mintha rajta ragadt volna egy bizonyos másik sikerszériából származó szerep! Készül már az a skatulya!

XMen_Apokalipszis_kr3

Oscar Isaac Apokalipszise (vagy ha úgy jobban tetszik, En Sabah Nur, azaz Az Első) tekintélyt parancsoló megjelenését leszámítva csaknem jellegtelen főgonosz, aki eltökélten ragaszkodik ahhoz a pár ezer éve elavult nézőpontjához, miszerint a Föld elkorcsosult (nincs igaza?!), jobbá kell tenni a világot, hogy csak az erősebbje élje túl (Ultron?). Ám erejét nem igazán ismerjük meg, azon kívül, hogy egyszerre funkcionál generátorként és jelerősítőként a Négy még jelentéktelenebb Lovasához, akik az egyszerű fogdmegek szerepét töltik be. Klisé, sablon, közhely! Apokalipszisként felmerült Isaac-en kívül Tom Hardy és Idris Elba neve is, de a szerep színészi kvalitásait figyelembe véve bevállalhatta volna Kis Miska vagy Kovács Béla is…

XMen_Apokalipszis_kr5

Az akciójelenetek terén a show-t ismét Higanyszál lopja el: akárcsak Az eljövendő múlt napjaiban, az Apokalipszisben is található egy gyönyörűen megkoreografált, belassított akciószcéna, amelynek feszültségét magával ragadó humorral oldja fel. A finálé pedig igazán látványosra sikerül, még ha öncélúan is (például a városok pusztítása miért úgy zajlik, ahogy? Mágneses erővonalak mentén hullnak darabokra?). Amíg a szem rágózik a látványon, s a száj a kukoricán, addig az agy tetszhalott mozdulatlanságba dermed. S talán ez épp azért zavaró annyira, mivel a világ sorsa – mint általában – most is fejben dől el. A kérdés már csak az: kiében? Ki a felelős a vászonról sütő tanácstalanságért?

XMen_Apokalipszis_kr2

Az X-Men – Apokalipszis az új széria mélypontja: bár a ’80-as években játszódik, a hangulatot ezúttal nem sikerül megragadni – imádom a Metallicát, stílusosan szól a The Four Horsemen, de hangulatkeltés céljából inkább meríthettek volna ötletet Nicolas Winding Refn Drive – Gázt! című filmjének főcíméből! -, nincs igazi cselekmény, túl sok a karakter, akivel nem sikerül – de mintha nem is akarnának – mit kezdeni, mintha az új X-Men film csak azért készült volna el, mert – muszájból – el kellett készülnie. A középszer fölé csak maga az X-Men brand, és a két korábbi rész dicsfénye emeli egy paraszthajszálnyival, bár a magam részéről kezdek attól tartani, hogy kifulladt a franchise, innentől kezdve lejtmenetbe csap át a széria.
Az evolúció kulcsa a mutáció, s most mindennél előbbre való lenne az X-Menes alkotóstábnak egy nem elhanyagolható dózisú adrenalin injekció – bár jelen produkció kapcsán én nem zárkóznék el a beöntés vagy a teljes vérátömlesztés gondolatától sem -, ami beindítaná végre a mutáns génjeiket, felpörgetné a bennük jelenleg vegetáló kreatív folyamatokat. Mutáns, szégyelld magad!

Értékelés: 6/10


X-Men – Apokalipszis filmadatlap


Magyar Filmadatbázis

15 HOZZÁSZÓLÁS

    • Igen, van stáblista utáni jelenet, de konkrétumok helyett inkább csak utalás, ami csak annak mond valamit, aki otthon van az X-Men képregények világában. Aki nincs, annak nem is érdemes kivárnia, elég, ha utánanéz a neten, kire/mire hivatkoznak.

  1. A plusz jelentben egy aktatáska ba gyűjtenek be DNS mintát az x fegyverét lehet leolvasni meg a táskám essexcorp felirat van nem más mint dr nathaniel essex az az később ő lesz mr sinister kísérletek folytán

  2. Szerintem meg kurva jó volt. Talán az eddigi legjobb X-MEN. Higanyszál jelenete fantasztikus. Rozsomák cameoja brutális. Az egész film látványos, képregényhü és nagyon szórakoztató. Akit érdekel. az neengedje magát befolyásolni és nézze meg moziban. Szerintem nem fogja megbánni senki sem. Nálam az év blockbustere.

  3. Felteszem ide is a kérdésemet hátha jön rá válasz olyantól aki már látta a filmet:

    SPOILER!!

    De most ennek mi lesz a tétje? Az Eljövendő Múlt Napjai végén láttuk a főszereplők 90%-át, és nem volt semmi bajuk. (X-professzor, Farkas, Jean, Ciklon, Vadóc, Kitty, Boby, Kolosszus, Küklopsz) Csak Magneto és Mystic maradt ki a végéről. Márpedig az annak a valóságnak volt a jövője amit Farkas összehozott azzal hogy megváltoztatta a múltat, tehát ez ennek a sztorinak is a jövője volt!

    SPOILER VÉGE

    • Jogos a felvetésed, de azért azt nem várhatod el az alkotóktól, hogy kinyirják a főbb karaktereket vagy elpusztitsák a bolygót. Gondolom a Civil War-nál sem várod el, hogy kinyirják Vasembert, Amerika Kapitányt és a többieket. Annak mi a tétje, amikor tudod, hogy jönnek a következő részek? Ezt a képregényben sem lépik meg soha sem. A Last Stand-nél sok rajongó fellázadt, amiért kimerték nyirni Xaviert, Küklopszot és Jean-t. A studiónak ezt is figyelembe kell vennie. Nemtudom láttad-e a filmet, de még igy is volt veszteség a jó és a rossz oldalon is. Volt a filmben elegendő dráma.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ