Szellemirtók filmkritika

Folyás iránt

Szerző: Bányász Attila (Miner)

A vígjátékgyáros Paul Feig rendesen felkavarta az állóvizet azzal a bejelentésével, hogy elkészíti a Szellemirtók – Melissa McCarthy-val felturbózott – női változatát. Filmrajongók ezrei hördültek föl világszerte ekkora szentségtörés hallatán. Lelki szemeik előtt rögtön megelevenedett az ektoplazma helyett az altesti humorban tocsogó kedvencük harsány, kikarikírozott változata. Megnyugtatásul közlöm: közel sem ez a helyzet! Lépj be az Elvarázsolt Kastélyba, és körbevezetlek! Csak saját felelősségre!

Szellemirtok_poszter

Dan Aykroyd a ’90-es évek végén házalt a Szellemirtók 3 szkriptjének vázlatával, amelyben a régi díszes társaság a Pokolba szállt volna alá, ám még kollégái, köztük Bill Murray sem akart hallani egy újabb szellemes kalandról, lett légyen volna az bármilyen pokoli. 2008-ban készült egy újabb forgatókönyv-változat egy teljesen új sztorival A hivatal televíziós sorozat, A kezdet kezdete és a Rossz tanár című vígjátékokat jegyző szerzőpárossal, Gene Stupnitsky-vel és Lee Eisenberggel, akik egy Szellemirtók mamutvállalatot képzeltek el a folytatásban, dilettáns irányítással, a cégtől kirúgott főhőseink nélkül – Dr. Peter Wenkman például politikai pályára átigazolva New York polgármestereként tűnt volna fel -, ám a csapat a végén csak újra összeröffent volna egy utolsó nagy haddelhaddra a várost elnyeléssel fenyegető gonosz entitás ellen. A tervezett filmben a nagy öregek átadták volna a stafétát az újoncoknak. A szkripten 2012-ben a Trópusi vihar (Trophic Thunder, 2008) és a Men in Black – Sötét zsaruk 3 forgatókönyvírója, Etan Cohen még finomított, hogy aztán 2014-ben bombaként robbanjon fel az internet: Paul Feig foglal helyet a rendezői székben, aki csak úgy hajlandó vállalni a projektet, ha úgy csinálhatja, ahogyan ő akarja, női remake-ként képzelve el a Szellemirtókat. Feig a forgatókönyvet is kezelésbe vette, ebben segítségére volt Katie Dippold, akivel már a Női szervekben is sikeres párost alkottak.

Szellemirtok_4

Nah, azért túlzottan nem erőltették meg magukat! Egy meglepően egyszerű, szimpla, lineáris vonalú – magyarán egyenes, mint a szeg! – történetet dobtak össze, a hangsúlyt pedig a négy főszereplő improvizációira helyezték. Ebből fakadóan sokat nyomhatott a latban a casting. Természetesen Melissa McCarthy-nak bérelt hely jutott, tekintetbe véve, hogy a rendező előző három nagyjátékfilmjében is közreműködött, Kristen Wiig humorát Feig pedig már a Koszorúslányokban megtapasztalhatta szkriptíróként és komikaként. Hozzájuk csatlakozott a Saturday Night Live két komikusa, Kate McKinnon és Leslie Jones. Rejtély, hogy ha már befutott női komikusokat kerestek, hogy nem került a képbe a közkedvelt Amy Schumer, mindenesetre azt kell mondjam, hogy a női Szellemirtók működőképes “kvartettet” alkot. Ennek titka minden bizonnyal abból fakad, hogy a karakterek önmagukban is megállnak a lábukon, s a társaság minden tagja vigyáz arra, hogy ne kerüljön – a többiek kárára – túlzottan előtérbe. Igen, ez igaz McCarthy-ra is, aki megszokott harsányságát a háttérbe – szeretnivaló szarkazmusát meg az előtérbe (amihez Börcsök Enikő szinkronhangja elképesztő sokat tesz hozzá!) – tolva ezúttal korrekt csapatjátékosként viselkedik. A legnagyobb alakítást vitán felül Kate McKinnon nyújtja az őrült mérnök szerepében, az átváltozóművész McKinnon érezhetően eggyé válik a karakterével, minden gesztusa aranyat ér. A leghalványabb Miss Jones, a tudóscsoport fekete kakukktojása, de az a gyanúm, hogy az ő játékából sokat elvehet maga a szinkron. A titkárnő Janine férfi megfelelőjét pedig az igazi bájgúnárnak beállított Chris Hemsworth játssza, kezdetben meglepően humorosan, később az élvezhető határokon – minden bizonnyal rendezői utasításra! – túltolva a figuráját.

Melissa McCarthy;Kristen Wiig;Kate McKinnon;Leslie Jones

S ha már a humor szóba került: Feig meghökkentő módon visszafogott, az alpári poénok egy kézen megszámolható, hány helyen szökkennek szárba a film során. Nagyobbrészt a jellemkomikumra épít, amit a hölgyek részben improvizálnak, ugyanakkor a poénoknak legalább a fele nem talál be, kínos jellegtelenséggel pukkannak bele a semmibe.
Az új Szellemirtók látvány szempontjából jól teljesít, a kornak megfelelő vizuális effektek formájában hozza ránk a frászt, még a szembeszökően színpompás CGI is jól áll a produkciónak, s talán pont ezért kirívó a finálé dimenziókapus jelenetének csapnivaló technikai megoldása (McCarthy és Wiig nagyjelenete). Viszont nagyon tetszik, hogy bár a film fekete csíkkal fut a vásznon alul és felül, a fegyverek lézersugarai szó szerint átbuknak a vásznon, ezzel is erősítve a térhatást.

Szellemirtok_3

A film reboot, nem folytatás, így a régi szellemirtók a saját szerepeikben nem jelennek meg benne, egy-egy cameo erejéig viszont a még életben lévő tagok tiszteletüket teszik. Nagyobb nevek a mellékszereplők között is feltűnnek, így például Andy Garcia polgármesterként, míg Charles Dance az egyetem igazgatójaként emeli a produkció fényét.
A rendező – szinte már túlzásba is vitt – tisztelettel bánik az alapanyaggal, nagyon is tisztában lévén vele, mekkora a tét! Így számos ismerős momentum visszaköszön, például Slimmer vagy a habcsókember, mi több, a film fináléja nagy vonalaiban mindkét részt megidézi. Ebből a szempontból Feig lehetett volna egy kicsit merészebb, de inkább biztonsági játékot játszik, akárcsak Abrams az új Star Wars-résszel.
1271033 - THE WALK
A magam részéről teljességgel megértem a viszolygókat, akiknél a Szellemirtók feldolgozása betette a kaput: a többi újságírótól – tisztelet a kivételnek! – eltérően én ezt nem a férfisovinizmusra vezetném vissza, hanem arra, hogy egy olyan klasszikushoz nyúltak hozzá – függetlenül attól, hogy férfiak vagy nők bújtak bele a kezeslábasba! -, amely önmagában megismételhetetlen értéket képvisel, az eredeti karakterekkel, képi világgal és egyedi hangulattal alkot kerek egészet, akárcsak például Stanley Kubrick 2011 – Űrodisszeiája! Vajon az Űrodisszeiát miért nem forgatják újra? Vagy – na jó, az előző példa talán túl blőd, hiszen nem igazán ugyanaz a súlycsoport! – esetleg a Vissza a jövőbe című trilógiát? Ne adjak ötleteket a producereknek, mi?
Egy biztos: a korábbi klasszikus részekből nem gazdagodhattunk olyan életmentő információval, hogy az ionizációs folyás az ektoplazmával való lerókázás, kvázi a szellemjárás csalhatatlan jele! Tisztelt hölgyeim, most már tudják, hogy ilyen tünet esetén kit kell hívniuk (who you gonna call)?

Értékelés: 4,5/10


Szellemirtók filmadatlap

3 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Én GB fan vagyok, a gyermekkorom jó része ennek árnyékában telt el. Leírtam már máshol, hogy sokakkal ellentétben, nekem a trailer alapján is tetszett a dolog, bár sokmindent nem így csináltam volna meg és igen is volt benne sok felesleges alpári humor, amik hiánya inkább hozzátett volna filmhez, de ennek már mindegy. Talán az is jobb lett volna, ha valahogy az öregek átadják a stafétát a női brigádnak, mert ezek a cameo-k nekem nagyon erőltetettnek hatottak. Egy dologra jöttem rá ennek a filmnek a nézésénél, amit a régi filmek alatt is éreztem, de nem tudtam megfogalmazni. Érzed, hogy valami nem ok, de nem tudod megmondani mi az pontosan, de most rájöttem! Az összes GB film befejezése összecsapott, teljesen kidolgozatlan. Ebben ez a film se lett jobb, teljesen hülyeség a vége, de összességében tetszett, bár azt is fájlaltam egy kicsit, hogy SPOILER VESZÉLY: egy szellem kivételével egyet sem fogtak be és azt az egyet is elengedték.

    • Hát igen, rejtély, hogy 16 évvel ezelőtt miért nem vállalták be azt a 3. részt, miért gondolhatta úgy Bill Murray, hogy “ezek az öreg emberek már senkit sem érdekelhetnek”, pedig mennybe repítették volna őket a rajongók, s lett volna nekünk egy Szellemirtók-trilógiánk! Én élveztem mind a két résznek a lezárását, bár tekinthetünk rá úgy, hogy a második önismétlésbe hajlott, ami most a remake hasonszőrű lezárása kapcsán valahogy úgy jön le, mint a Star Wars részről részre újra és újra felbukkanó Halálcsillagai.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ