Rossz anyák filmkritika

Anya szabira megy

Szerző: Bányász Attila (Miner)

Kell egy kis áramszünet, időnként mindenkinek, miért az anyák lennének ez alól kivételek?

Rossz_anyak_poszter

Megvan az a tévé reklám, amelyben az anyuka közli a kislányával, hogy most betegszabadságra kell mennie? A Rossz anyák alapötlete akár ebből a TV szpotból is születhetett volna, ha a téma nem menne már amúgy is közhelyszámba: az anyaság nem csupa boldogság, göcögő gyereknevetés és a mindig időben elalvó baba szuszogásának hallgatása, hanem beletartozik a szaros pelenka, az őrjöngésig fokozott hiszti és az állandó kialvatlanság! És még sorolhatnánk! Jon Lucas és Scott Moore, a Másnaposok írói számára valamiért mégis pont az anyaság édes-savanyú realitása találtatott elég vonzónak ahhoz, hogy következő filmjükhöz alapot szolgáltasson. S férfi létükre – a végeredmény tükrében – meglepően jó érzékkel sikerült hozzányúlniuk a témához, olyan sarkalatos pontokon ragadva meg azt, amelyek garantáltan mosolyt csalnak az ajkakra, s könnycseppet az szemekbe. Nem véletlenül azon tudunk a legnagyobbat nevetni, amiben magunkra ismerünk!

BAD MOMS

Amy (Mila Kunis), bár erőn felül próbál teljesíteni, nem tökéletes anya. De legalább tényleg próbálkozik, az élete épp ezért kész rohanás, minden napja jó előre be van táblázva: ő viszi a gyerekeket az iskolába, szülői értekezletekre jár, a fiának elkészíti a házi feladatát, dolgozik a munkahelyén, s dolgozik otthon – a háztartás nem áll meg, fut a lakás, mosni-vasalni-főzni-takarítani kell, s a gyerekeknek a kétféle reggelit elkészíteni másnapra. Étkezni már többé-kevésbé megtanult vezetés közben, így legalább időt spórol meg. A férjével a válás szélére sodródtak, olyannyira, hogy Amy maholnap már az elvált szülők táborát erősítheti.
Aztán egyszercsak betelik a pohár! A asszony önhatalmúlag kiutal magának egy elhajlási engedélyt, szabadságra vonul az anyaságból – csatlakozik hozzá a négy gyermeket nevelő Kiki (Kristen Bell) és az elvált Carla (Kathryn Hahn), s ezzel a sajátos anya-trió beleveti magát a jól megérdemelt szabadságba. Az önmagából kivetkőzött Amy önfeledt mámorának azonban ára van, amelyet jellemzően nem mindig az fizeti meg, akinek kellene.

BAD MOMS

Bár a film előzetese nem igazán fogott meg, nem először fordul elő, hogy ami a trailerben kicsiben nem működik, az hatékonynak bizonyul a nagyvásznon. Sőt, a film azon improvizatív jelenetei sikerültek a legszórakoztatóbbra, amelyek az önfeledt bulizás belassított felvételei közül kerülnek ki. A film magával ragadó humorral bír – mégiscsak a Másnaposok íróduója a kivitelező! -, ráadásul a két rendezőnek biztos lábbal sikerült ráéreznie a vulgáris és a tradicionális humor hajszálvékony határára, amelyen még bátran végigegyensúlyozhatnak. A Rossz anyák is lubickol a szexista poénokban – elvégre a hölgyek sem vetik meg a szexet! -, de talán kevésbé tolakodóan, és sokkal szórakoztatóbban teszi, mint a többi hasonszőrű, elsősorban alpári vígjáték.

BAD MOMS

A film helyzetkomikumát remekül kiegészíti a jellemkomikum – különösen erős és metszően pontos Kathryn Hahn alakítása, aki vitán felül az egyik legjobb és – őszinteségéből fakadóan – a legnépszerűbb karaktert, az elvált Carla-t játssza. Hahn kissé slampos figurája nem veti meg az alkoholt, nagyszájú és finoman szólva faragatlan, ám kéretlen őszintesége nagy szívet takar. Mila Kunis a meglehetősen feledhetőre sikerült Jupiter felemelkedése után ismét visszatér a komikai szerepkörbe, amelyben megbízhatóan áll helyt. Jeleneteiben magabiztosan uralja a vásznat, s minden nehézség nélkül, megkapó természetességgel vonja magára a figyelmet a kolléganőivel közös jeleneteiben, s kerül ezzel a középpontba. Kristen Bell – mily meglepő? – naiva szerepkörben tűnik föl, szó szerint keresztül csetlik-botlik a produkción, s ezúttal mellőzi a kínos jelzőt.
Az “SzMK”, vagyis a szülői munkaközösség révén a film a konfliktusai egy részét iskolai helyszínen prezentálja, ami kissé elcsépelten hatna, ha Kunis ellenlábasaként nem Christina Applegate lépne föl, aki rutinosan hozza a munkaközösség vezetőjének “tökéletes anya” figuráját. Mellette tényleg csak – alig félgőzzel – asszisztál Jada Pinkett Smith, de ennyi erővel akár ki is maradhatott volna a színészgárdából.
BAD MOMS
A Rossz anyák a gyereknevelésbe belefásult szülők (anya és még igen, apa is!) számára egyenesen kötelező darab, de természetesen mindenki másnak szolgálhat szórakoztató percekkel, akinek kicsit is affinitása, netalántán rálátása van a témára. Igazi hűsítő limonádé a nyári vígjátékok dömpingjében. Az édesanyák számára pedig talán valahol megnyugvással szolgál, hogy miközben erőn felül próbálnak megfelelni a tökéletes anyai szerepkörnek, bizony nem elítélendő felvállalni, hogy senki sem hibátlan, mindenkinek szüksége van egy kis pihenésre, ergo néha bizony anyunak is jár egy önfeledt, felhőtlen szabadnap.

Értékelés: 6,5/10


Rossz anyák filmadatlap

NINCS HOZZÁSZÓLÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ