A Vadász és a Jégkirálynő filmkritika

A tükör ezúttal nem hazudik

Szerző: Köller Kristóf

Tükröm, tükröm, mondd meg nékem, megéri-e a héten a Hófehér és a Vadász folytatása időm s pénzem? Mindenképpen, uram!

A Vadász és a Jégkirálynő magyar moziplakát, poszter

A filmforgalmazók, úgy néz ki, a klasszikus mese imádóknak szeretnének kedveskedni a héten. A dzsungel törvényeit elképesztő látványvilág keretén belül tanulhatjuk meg ismét A dzsungel könyve adaptációján keresztül (kritikánk róla itt!), majd ha az őserdő zárt világát sikerült átvészelnünk, máris belevethetjük magunkat annak a bizonyos mágikus tükörnek a hajhászásába A Vadász és a Jégkirálynő oldalán. Lássuk be, a Hófehér és a Vadász gondoskodott róla, hogy eljegesedett szívvel álljunk a folytatáshoz, igaz, az újszerű nézőpontjával és a sötét hangulatával néhol kellemes meglepetést okozott, de a felszínes karaktereivel és az összefércelt cselekményével végül unalomba taszította Ravenna sötét királyságát. Az elsőfilmes Rupert Sanders összes mágiája kevésnek bizonyult ahhoz, hogy tompítsa Kristen Stewart sírógörcs közeli arckifejezéseit. Hiába csökkentették minimálisra a színésznő szövegeit, a premier plán gyakori használata megfejelve a lassításokkal, kínos mosolyt csalt az arcunkra. Arról nem is beszélve, hogy Charlize Theron karakteres gonoszának színészileg sem tudott méltó ellenfelévé válni az Alkonyat-szériával befutott színésznő. Mindezek ellenére a Universal mégis úgy határozott, hogy elkészíti a folytatását, ráadásul 3D-ben, a film élén új rendezővel, ezúttal Mrs. Bambuló Stewart nélkül. És ennek, mi nézők nagyon örülünk majd, ugyanis A Vadász és a Jégkirálynő nem a tipikus bevételekre szakosodott folytatások sorát gyarapítja, hanem a kockázatot vállalni merő, az előd hibáit tételesen kijavító kellemes meglepetések közé sorolandó.

A_Vadasz_es_a_Jegkiralyno_kritika_5

Ahhoz képest, hogy egy középszerűnek megítélt dark fantasy következő epizódjáról beszélünk, az írók nem a hagyományos cselekményvezetést választották, ugyanis egyszerre előzmény, a történet továbbmesélése, valamint Erik eredettörténete, mely önálló filmként is képes helyt állni. Mindezt egy mágikus világon átívelő rohanásba öltve, melynek fókuszában végig a tükör áll. A tapasztalatlan Cedric Nicolas-Troyan bár ügyesen vezeti a különböző szálakat, jó érzékkel vegyíti őket, egy idő után teljesen megfeledkezik Emily Blunt jeges szívű karakteréről, így A Vadász és a Jégkirálynő gonosz nélkül marad a film utolsó 30 percéig. Cserébe viszont sokkal kiforrottabb szereplőket kapunk a készítőktől, melyben Chris Hemsworth végre nem csak egy tipikus szépfiú, hanem sokkal inkább egy laza, Disney-hercegekre emlékeztető csirkefogó, oldalán hű segítőtársaival, a törpékkel. Történeti funkciójukat hiába keressük majd, ugyanis az alacsony termetű kísérők poénforrásként funkcionálnak, de annak kiválóak. A film legjobb jelenetei, amikor trágár szavakat is bevetve ellentétes nemű fajtársaikkal civódnak.

A_Vadasz_es_a_Jegkiralyno_kritika_3

A Grimm testvérek mesegyűjtése óta tudjuk, hogy a gyermekek számára tanulsággal bíró, közismert történetek legmélyén ott lapul a horror is. Ezt többek között a filmvásznon 1997-ben a Hófehérke – A terror meséje (Snow White: A Tale of Terror) is bizonyította, de voltak könyvek is, melyek a frászt hozták a gyerkőcökre a Hamupipőke vagy éppen a Piroska és a farkas históriájával – aki a Tony Wolf által illusztrált Híres mesék-mesedoboz gyűjteménybe belelapozott, annak ezt mondanom sem kell! A Vadász és a Jégkirálynő az elődjében felbukkanó darkos hangulatot igyekszik tovább fokozni, szembefordulva a Miki egér által képviselt cukormázas világgal. Kétségkívül merész és becsülendő húzás volt a készítőktől a káromkodások, a rémisztő lények és a véres jelenetek integrálása ebbe a világba, ugyanakkor nagy kár, hogy nem mertek bátrabban bánni ezekkel az elemekkel. Elvétve kapunk belőlük kisebb adagokat, melyeket aztán humorosra vett jelenettel oldanak fel, és talán kiütköző hibaként ez róható fel Troyan filmjében a legjobban. Emiatt érezzük majd az elszalasztott lehetőséget a részéről, amely a mókás és horrorisztikus műfaji keveredések között nem találja az egyensúlyt, ez pedig gyakran zavaróvá válik, hiszen hirtelen nem tudjuk eldönteni, hogy milyen szemmel is nézzük mindazt, amit látunk. Ezért nehéz besorolni is, hogy pontosan milyen korosztálynak is ajánlott A Vadász és a Jégkirálynő, amely bár 12-es karikával került mozikba, mégis bőven benne van a 16-os korhatár.

A_Vadasz_es_a_Jegkiralyno_kritika_2

Charlize Theron, aki a hátán cipelte az első részt, ismét remekel – ha sokkal kevesebb játékidőt is kapott – a kegyetlen és szívtelen Ravenna szerepében, míg Emily Blunt fagyos, megőrült anyakirálynője túlságosan kiszámítható és hiányzik belőle az a fajta gonoszság, mint nővéréből, így tőle a hideg biztosan nem fog a hátunkon futkosni. Jessica Chastain amazonként sokkal jobban mutat a Vadász oldalán, mint Kristen Stewart vérszegény Jeanne d’Arc-ja.
Összegezve A Vadász és a Jégkirálynőnek mind forgatókönyvben, mind színészi játékban sikerült fölülmúlnia elődjét – persze a történet ezúttal is kiszámítható, helyenként hézagos, de a 4 éve fagyoskodó szívünket még így is megolvasztja. A látványra nem lesz panaszunk, bár visszafogottabb, mint a Hófehér és a Vadászban látottak, a giccset és a túltolt csilli-villi ábrázolást mellőzi, viszont a 3D ezúttal is csak parasztvakítás, amely a pénzünkre pályázik. Egy kellemes Trónok harca-hangulatú mese, amely bár bánhatott volna bőkezűbben a sötét elemekkel és a felnőtteknek szóló beszólásokkal, de a készítőknek a viharvert tükröt mindezek ellenére is sikerült újra csillogóvá varázsolni.

Értékelés: 7/10


A Vadász és a Jégkirálynő filmadatlap


Magyar Filmadatbázis

1 hozzászólás

  1. Igazából kevesebbre számítottam, mondjuk úgy, hogy kellemeset csalódtam. Hozza az első rész szintjét, de túltenni nem tesz rajta.
    3D-ben tekintettem meg, az elején a havazás nagyon átjön 3D-ben, utána már nem sok maradt meg a 3D-s élményből. A humor nagy részét a törpök vitték el a hátukon.
    Összeségében nézhető film volt, de nem egy hatalmas alkotás. Bár az is fura, hogy nem tudja eldönteni a film most mi is akar lenni. Előzmény vagy folytatás, mert mindkettő volt egyszerre. Vagy az eleje egy bazi nagy flashback?

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ