Agymanók kritika

2
464

Agymanok_head

Agymanók kritika

A szomorúságban rejlő öröm

Szerző: Köller Kristóf

A mindennapokban megjelenő személyiségünket az érzelmeink formálják, melyek a fejünkben egy irányítópult mögül 24 órás készenlétben igyekeznek a legjobb döntéseket meghozni. A Pixar készítői büszkék lehetnek a saját kis manócskáikra, ugyanis segítségükkel új szintre helyezték az animációs filmeket.

Agymanok_poszter2

A Pixar animációs filmjeinek különlegességét mindig is a mély tartalmi mondanivalók adták, melyek nem csak a gyerekek, de a szülők számára is élvezetessé tették a mozizás élményét. Ezzel a varázslatos erővel bírt többek között az összesen 2 Oscar-díjat és tucatnyi jelölést bezsebelő Toy Story-széria, amely az animációk egy új korszakát indította el vagy a szintén aranyszobrocskával jutalmazott Némó nyomában. De aztán úgy tűnt, hogy a John Lasseter vezette kreatív csapat kezd kifáradni és már csak a profitra hajtanak. A mély visszazuhanás következményei olyan gyenge folytatásokat eredményezett, mint a Szörny Egyetem vagy a Verdák 2, melyeken már erősen érződött, hogy a készítők ráálltak a szokásos folytatások sablonjára. Bár az eredetiség nyomokban még mindig jelen volt, de ezúttal már csak üres, látványra építő jeleneteket kaptunk. Az Agymanók viszont minden ballépést korrigál és a Pixar eddigi legrétegeltebb és legkomolyabb darabjaként vonul be a köztudatba. Az érdem a Szörny Rt. és a Fel! rendezőjét, Pete Doctert illeti, aki ennyi év ténfergés után végre kicserélte a kiégett izzót kedvenc asztali lámpánkban, ezzel újra megvilágítva a csúcsot. Ehhez pedig nem tett mást, mint hogy életre keltette a vásznon azt, amiben a stúdió mindig is a legjobb volt: az érzelmeket.

Agymanok_6

A 11 éves Riley Minnesotában töltött csodálatos gyerekkora éppen felfordulóban van, mivel családjával San Franciscóba költöznek. Az agyában élő érzelmek Derű, Bánat, Undor, Harag és Majré mindig is azon ügyködtek, hogy boldog főemlékeket gyűjtsenek számára, melyek segítségével kiépíthetik személyiségének alapköveit, a szigeteket. De az új stresszhelyzet eddig még nem látott káoszt okoz a központban, amelynek következtében az egyik kedves emléket Bánat megfertőzi, de ha ez még nem lenne elég, egy baleset folytán Derűvel együtt eltávolodnak a központtól, kezükben a főemlékekkel. Riley szigetei emiatt kezdenek összeomlani, ráadásul két fontos érzelmére sem számíthat a nehéz időkben. A tét tehát nagy és megindul a versenyfutás, hogy a zavarodott kislány személyiségét megmentsék a teljes összeomlástól. De akit Derű a bajok forrásának tartott maga lehet a megoldás. Vajon idejében képes lesz felismerni a tévedéseit?

Agymanok_4

A történet egyszerűségét ezúttal nem szabad leírni, ugyanis bár elsőre sok újdonsággal nem kecsegtet, mégis olyan mély rétegződéssel rendelkezik, melyre az asztali lámpával fémjelezett stúdió életében lassan öt éve nem volt példa. A briliáns koncepció legnagyobb ereje abban rejlik, hogy a fent említett érzelmek mindegyikét képes kiváltani a nézőből, ezzel egy olyan lelki hullámvasútra felültetve bennünket, melyben hol könnyeket hullatunk, hol mosolyra fakadunk. Animációs film ennyire még nem dolgoztatta meg az ember lelkivilágát, ez pedig hatalmas teljesítmény az elődök által magasra helyezett léc miatt, többek között a Toy Story 3 elmúlást középpontba állító történetével. Nagyon úgy néz ki, hogy a Pixar elindult a felnőtté válás útján, pont úgy, mint ahogy anno a DreamWorks tette az Így neveld a sárkányodat 2 című alkotásukkal: az általuk teremtett univerzumot összetettebbé és bonyolultabbá formálták, melyet a főhősök a kalandjaik során értenek csak meg. Miközben Derű igyekszik visszajutni az agyközpontba, ráébred, hogy az egyes érzelmek vezetnek a másikhoz és semmi sem egyszerűsíthető le a fekete vagy fehér szintjére, így Riley személyisége csak akkor lehet egyensúlyban, ha mind az öten egyenlő arányban beleszólhatnak annak formálásába.

Agymanok_5

A nagy ráébredések közepette azért egy óriási Alice Csodaországban szerű utazás is vár ránk Riley fejében, amely majd szét robban a kreativitástól és a jobbnál-jobb ötletektől. Pete Docter által megálmodott és megformált részletgazdag világ legfőbb jellemzője, hogy minden egyes állomása komoly feladattal bír, amelyek kihatnak főhősünk életére és kedélyállapotára. Emiatt történhetnek meg olyan dolgok, mint a megszürkült gömbökbe zárt telefonszámok elfelejtése, melyek sorsáról a hosszútávú memóriában dolgozó manók döntenek, vagy születhetnek meg rémálmok az álomgyár stúdió híres sztárjaival és rendezőivel. Persze az agy nem minden szegmense ilyen mókás és felfedezésre váró, ott van például a tudatalatti, ahová félelmek megtestesítői vannak elkülönítve. És akkor még nem is beszéltünk az idegesítő dallamokról – amelyek általában egész nap az ember fejében ismétlődnek -, na ezt az agymunkások küldik fel a tudatba, mert viccesnek találják. Mindez csak ízelítő abból, melyet a készítők megalkottak és a közel két órás játékidő elteltével majd úgy fogjuk érezni, hogy szeretnénk visszamenni ebbe a magával ragadó fantáziavilágba, hogy minden egyes kis szegmensét megismerjük.

Agymanok_9

Az Agymanók összességében egy mély tartalommal bíró gyerekmese akár felnőtteknek is a kamaszkori problémákról. Kiváló elgondolás és kreativitás jellemzi, amely képes úgy bemutatni a személyiségünkben végbemenő komplexitást, hogy közben a bennünk munkálkodó érzelmek egész palettáját átmozgatja. A Pixarnak sikerült újra meglepnie minket, amellyel a mércét ezúttal olyan magasra helyezték, hogy ismét izgulhatunk majd azon, vajon sikerül-e ezt is megugraniuk. Ezúttal viszont érdemes komolyan venni a korhatár besorolást (6 éves kortól), ugyanis az ifjú nemzedék számára ez a történet még zavaros és érthetetlen lehet.

Értékelés: 10/10


Agymanók film adatlap

2 HOZZÁSZÓLÁS

  1. matex: Én A segítségre adtam anno egy 10-est. Ezt leszámítva valóban én sem emlékszem másra, nem dobálózunk mi ezzel a számmal. :-D Viszont gondolkodom, hogy kicsit átalakítjuk ezt a pontozásos rendszert, mert személy szerint rühellem.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ